Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

Και κανένα νέο μέτρο να μην ληφθεί... θα πληρώσουμε πολύ περισσότερους φόρους την επόμενη τριετία


Του Απόστολου Αλωνιάτη*
Μπορεί στη Θεσσαλονίκη, τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και ο συγκυβερνών αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, να προσπάθησαν να μας πείσουν ότι δεν θα παρθούν νέα μέτρα . Ωστόσο, σημαντικοί είναι οι φόροι που θα κληθούμε να πληρώσουμε για το 2014, οι οποίοι θα προέλθουν από τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί, αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη.
Κι όμως υπάρχουν νέα μέτρα!
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, αλλά και το κείμενο του μνημονίου, που επιτέλους κυκλοφόρησε στα ελληνικά, μέχρι το τέλος τις χρονιάς πρέπει να ληφθούν και νέα μέτρα, που θα αφορούν την διετία 2015 -2016.
 Μπορεί αυτά να μην αποτελούν μέτρα άμεσα εισπρακτικά , μέσα στο 2013, αλλά πρέπει να ψηφιστούν  μέχρι το τέλος του έτους. Αυτά είναι:
α) Η επέκταση του φόρου αλληλεγγύης μέχρι την χρήση του 2016.
β) Επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο εμφιαλωμένο νερό και τα αναψυκτικά. Το μέτρο μας ξέμεινε από το πρώτο μνημόνιο και επαναφέρεται σήμερα.
γ) Αύξηση αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα. Αναφέρεται στο δεύτερο μνημόνιο στο οποίο μάλιστα αναγραφόταν ρητά η αύξησή τους κατά 25%. Συγκροτήθηκε επιτροπή για την μελέτη των αντικειμενικών αξιών και την εξίσωσή τους  με τις εμπορικές, μόνο που παρουσιάστηκε σοβαρό πρόβλημα. Δεν υπήρχε πλέον κτηματαγορά, ώστε να εξισώσουμε τις τιμές της με αυτές των αντικειμενικών αξιών. Παρ' όλ' αυτά, θα έχουμε αυξημένους φόρους μιας και θα μπουν στο αντικειμενικό σύστημα και οι περιοχές που δεν είναι σήμερα.  
Να σημειώσουμε εδώ ότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων , θα επιφέρει άμεσα αύξηση σε αρκετούς φόρους, περίπου 20, που σχετίζονται με τα ακίνητα.
δ) Αύξηση στα εισιτήρια των συγκοινωνιών
ε) Αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ.
Ενιαίος φόρος ακινήτων
Μπορεί το μέτρο να έχει συζητηθεί πολλές φορές τα δυο τελευταία χρόνια, αλλά, αν εφαρμοστεί θα αποτελέσει ένα νέο φόρο, μιας και θα επιβαρύνει αρκετούς φορολογουμένους που, μέχρι σήμερα, δεν πλήρωναν φόρο για τα ακίνητά τους.
Να θυμίσουμε ότι σήμερα, έως και το 2013, για τα ακίνητα πληρώνουμε τον Φόρο Ακινήτων (ΦΑΠ), αλλά και το ΕΤΤΑ, πρώην ΕΕΤΗΔΕ και κοινός χαράτσι της ΔΕΗ, για τα ηλεκτροδοτούμενα.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΦΟΡΟΥ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ (Φ.Α.Π.) ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΓΙΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΤΗΝ 1.1.2011, 1.1.2012 & 1.1.2013
ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Η ακίνητη περιουσία των νομικών προσώπων φορολογείται με αναλογικό συντελεστή ως εξής:
- Γενικός συντελεστής νομικών προσώπων 0,6%.
- Για μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα 0,3%.
- Για ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα 0,1%.
Σύμφωνα με την πρόταση του ΔΝΤ προς την κυβέρνηση σχετικά με τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, πρέπει να προϋπολογιστούν – βεβαιωθούν  έσοδα για το 2014, ύψους 4,15 δις ευρώ  , για να μπορέσει να καταστεί εφικτή η είσπραξη των 2,9 δις. ευρώ που προβλέπει το Μνημόνιο.
Πιο συγκεκριμένα:
● Αστικά ακίνητα (διαμερίσματα, μονοκατοικίες κλπ): 2,28 δισ. ευρώ.
● Οικόπεδα φυσικών προσώπων: 786,1 εκατ. ευρώ.
● Εμπορικά ακίνητα νομικών προσώπων: 272,9 εκατ. ευρώ.
● Επαγγελματικά ακίνητα μικρομεσαίων επιχειρήσεων: 505,6 εκατ. ευρώ.
● Οικόπεδα νομικών προσώπων: 81,2 εκατ. ευρώ.
● Βιομηχανικές και λοιπές εγκαταστάσεις νομικών προσώπων: 68,5 εκατ. ευρώ.
● Αγροτεμάχια: 158,8 εκατ. ευρώ.    
Το ΔΝΤ, αλλά και οι Ευρωπαίοι, δείχνουν σαφέστατα την προτίμησή τους προς την επέκταση του «χαρατσιού» και για το 2014. Οι τεχνοκράτες του Ταμείου σημειώνουν δε στην έκθεσή τους ότι ακόμα και αν εφαρμοστεί από το προσεχές έτος ο νέος ενιαίος φόρος, το πλαίσιο που τον διέπει θα πρέπει να αναθεωρηθεί σε 2-3 χρόνια, επειδή ο ενιαίος φόρος έχει σοβαρές αδυναμίες που μεταφέρθηκαν από τον ΦΑΠ, όπως:
● Ο φόρος βασίζεται στα δικαιώματα ιδιοκτησίας και όχι στο σύνολο της περιουσίας (π.χ. εάν δύο άτομα κατέχουν από κοινού ένα ακίνητο, κάθε άτομο αξιολογείται βάσει του μεριδίου ιδιοκτησίας του).
● Η διαχείριση του φόρου εξαρτάται από την ειλικρίνεια των φορολογουμένων, δεδομένης της έλλειψης περιουσιολογίου.
● Η μέθοδος υπολογισμού του φόρου δεν σχετίζεται επαρκώς με την εμπορική αξία του ακινήτου (σ.σ. λόγω της διαφοράς αντικειμενικών-εμπορικών αξιών).
● Το 40% των εσόδων από τον νέο φόρο προέρχεται από τους ιδιοκτήτες που φορολογούνται με τους τρεις χαμηλότερους συντελεστές.  
Για τους λόγους αυτούς προτείνεται η φορολόγηση όχι του συνόλου της περιουσίας, αλλά κάθε ακίνητο ξεχωριστά, χωρίς την ύπαρξη αφορολόγητου ή  την ύπαρξη εξαιρέσεων (π.χ. καλλιεργούμενες εκτάσεις από κατά κύριο επάγγελμα αγρότες).
Ένα από τα βασικά προβλήματα για τον υπολογισμό του ΦΑΠ ή του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, είναι ότι τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από το Ε9, δεν είναι αξιόπιστα και δημιουργούν ανισότητες μεταξύ φυσικών προσώπων και νομικών προσώπων, ως προς τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, δηλαδή την βάση υπολογισμού του φόρου.
Αυτό συμβαίνει γιατί τα νομικά πρόσωπα υπολογίζουν μόνα τους την αντικειμενική αξία των ακινήτων που έχουν στην ιδιοκτησία τους, με βάση τα φύλα υπολογισμού.
Τα φυσικά πρόσωπα πληρώνουν τον ΦΑΠ, με βάση τα στοιχεία που έχουν καταγραφή στο έντυπο Ε9.
Στο Ε9, όμως,  δεν έχουν καταγραφεί στοιχεία που μειώνουν την αξία του ακινήτου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι ανισότητες.
Αυτό συμβαίνει διότι στην ΑΥΟ 1085787/888/0013/ΠΟΛ.1118/13.8.2008 περί «Καθορισμού συντελεστών προσδιορισμού αξίας ανά είδος ακινήτου ή κτιρίου για τον υπολογισμό του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ) φυσικών προσώπων» δεν λαμβάνονται υπόψη στοιχεία του συστήματος του Αντικειμενικού Προσδιορισμού Αξίας Ακινήτων όπως:
α) Αν το διαμέρισμα έχει κεντρική θέρμανση ή όχι. Με βάση το αντικειμενικό σύστημα, στις κατοικίες χωρίς καλοριφέρ υπάρχει «έκπτωση» 5% σε σχέση με αντίστοιχες κατοικίες οι οποίες έχουν σύστημα θέρμανσης, κεντρικό ή αυτόνομο.
β) Αν στην πολυκατοικία υπάρχει ανελκυστήρας ή όχι. Κανονικά, διαμέρισμα 3ου ορόφου σε πολυκατοικία χωρίς ανελκυστήρα υπάρχει έκπτωση κατά 10% σε σχέση με διαμέρισμα 3ου ορόφου σε πολυκατοικία με ανελκυστήρα.
γ) Πρόχειρες κατασκευές φτιαγμένες από πλίθρες ή καλάμια έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τα κανονικά σύγχρονα διαμερίσματα. Οι εκπτώσεις για τον τρόπο κατασκευής χάνονται. Στα ακίνητα με στέγες από λαμαρίνα παρέχεται έκπτωση 20% σε σχέση με αυτά που διαθέτουν ταράτσα ή κεραμοσκεπή. Τα πέτρινα κτίσματα χωρίς σκελετό παρέχεται έκπτωση 5%, ενώ σε ακίνητα με τοιχοποιίες από ευτελή υλικά παρέχεται έκπτωση από την φορολογητέα αξία του ακινήτου κατά 20% επιπλέον.
δ) Στην ΑΥΟ δεν έχει προβλεφθεί το ενδεχόμενο το ακίνητο να έχει υποστεί ζημιές από πυρκαγιά ή σεισμό. Λείπουν δηλαδή οι ειδικοί μειωτικοί συντελεστές που υπάρχουν στο αντικειμενικό σύστημα διότι δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη στο Ε9.
ε)  Δεν υπάρχουν οι εκπτώσεις στον τρόπο υπολογισμού της φορολογητέας αξίας ακινήτων που βρίσκονται στο στάδιο της ανέγερσης, γεγονός που δημιουργεί πολλές αδικίες. Μονοκατοικία που βρίσκεται στα θεμέλια, φορολογείται το ίδιο με μονοκατοικία που έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Φόροι που έχουν ψηφιστεί, αλλά δεν έχουμε πληρώσει ακόμη
Με την ψήφιση του νόμου 4110/2013, εισάγεται νέος τρόπος φορολόγησης του εισοδήματος των φυσικών προσώπων. Το εισόδημα από κάθε βασική κατηγορία (πηγή) προέλευσης φορολογείται διαφορετικά.
Μισθωτοί – συνταξιούχοι
Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, θα φορολογηθούν για το οικονομικό έτος 2013 με κλίμακα τριών συντελεστών (22% έως 25.000 €, 32% για τα επόμενα 17.000 € και 42% για το υπερβάλλων)  από το πρώτο ευρώ, έχοντας σαν «αφορολόγητο» την αφαίρεση του ποσού των 2.100 €, μέχρι τα 21.000 μειούμενο κατά 100 για κάθε χιλιάρικο. Αποτέλεσμα, που το έχουν νιώσει κι όλας στην τσέπη τους οι μισθωτοί, η αύξηση του φόρου και ποιο συγκεκριμένα της παρακράτησης που γίνεται κάθε μήνα.
Την ίδια έκπληξη που ένιωσαν όταν πήραν τον πρώτο μισθό – σύνταξη του 2013, θα νιώσουν και όταν τους έλθει το εκκαθαριστικό , αφού οι περισσότερες φοροαπαλλαγές έχουν πλέον καταργηθεί ή συρρικνωθεί με διάφορα  φορολογικά κόλπα.
Οι φοροαπαλλαγές που έχουν μείνει είναι:
α) το 10% των δωρεών μην δυνάμενο να υπερβεί ποσοστό 5% του συνολικού εισοδήματος που φορολογείται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις   
β) Το ποσό της διατροφής που επιδικάστηκε και καταβάλλεται από τον έναν σύζυγο στον άλλο, του οποίου αποτελεί φορολογητέο εισόδημα. Το ποσό της μείωσης του φόρου δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.500,00 ευρώ.
γ) Των εξόδων ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης του φορολογουμένου και των λοιπών προσώπων που τον βαρύνουν κατά το μέρος που δεν καλύπτονται από ασφαλιστικά ταμεία ή/και ασφαλιστικές εταιρείες και υπερβαίνουν το 5% του φορολογούμενου εισοδήματος. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τις 3.000,00 ευρώ.
Στην τελευταία περίπτωση έχουμε μια αλχημεία από πλευράς του οικονομικού επιτελείου, αφού ουσιαστικά μειώνει την φοροαπαλλαγή των ιατρικών και νοσοκομειακών δαπανών, ακόμη περισσότερο.
Για παράδειγμα αν ο φορολογούμενος έχει εισόδημα 20.000 € και ιατρικά έξοδα 2.000 € , στις δηλώσεις που καταθέσαμε, θα πάρει έκπτωση από το φόρο 200 € (2.000 10%). Με τα ίδια στοιχεία η έκπτωση μειώνεται στα 100 € , διότι θα πρέπει να αφαιρέσουμε το 5% του εισοδήματός του. Δηλαδή: 20.000 Χ 5% = 1.000 €. Ιατρικά έξοδα 2.000 – 1.000 = 1.000 Χ 10% = 100 € έκπτωση.
(Αναλυτικά θα αναφερθούμε και όταν εκδοθούν  οι σχετικές εγκύκλιοι εφαρμογής).
Π.χ.
Έγγαμος φορολογούμενος με 3 παιδιά και ετήσιο καθαρό εισόδημα ύψους 32.000,00 ευρώ
 
Ατομικές εταιρίες – ΟΕ, ΕΕ, - ΕΠΕ, ΑΕ
Με τον νέο νόμο σημαντική είναι και η φορολογική επιβάρυνση που θα υποστούν οι ατομικές επιχειρήσεις (επιτηδευματίες) , οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις ΟΕ και ΕΕ που έχουν απλογραφικά βιβλία (βιβλία Β κατηγορίας)
Πιο συγκεκριμένα η φορολόγησης των εισοδημάτων τους θα γίνει με κλίμακα.
26% για τα πρώτα 50.000 €  και
33% για πάνω από 50.000 €.
Από τους πίνακες που παραθέτουμε γίνεται εμφανές ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η επιβάρυνση ξεπερνά το 100% και ειδικά στα μικρά εισοδήματα.
Να υπενθυμίσουμε ότι ο φόρος αυτός δεν έχει πληρωθεί ακόμη , αφού αφορά τις φορολογικές δηλώσεις  του 2014.
Με αυτές τις λίγες γραμμές θέλουμε να δείξουμε ότι η εξαγγελία του πρωθυπουργού ότι δεν θα πάρουμε άλλα μέτρα εκτός από αυτά που έχουν εξαγγελθεί μέχρι σήμερα, φέρνει πολλαπλές φορολογικές επιβαρύνσεις στους φορολογούμενους και στις επιχειρήσεις.
Επιβαρύνσεις που είναι σίγουρο ότι θα φέρουν νέα λουκέτα στις επιχειρήσεις, νέες απολύσεις και νέα ληξιπρόθεσμα , μιας και τα χρήματα για να πληρωθούν αυτοί οι αυξημένοι φόροι δεν υπάρχουν στην αγορά.   
* Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α'  Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας


Πηγή: Και κανένα νέο μέτρο να μην ληφθεί... θα πληρώσουμε πολύ περισσότερους φόρους την επόμενη τριετία | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/22494/kai-kanena-neo-metro-na-min-lifthei-tha-plirosoyme-poly-perissoteroys-foroys-tin#ixzz2eWKBbjeq


http://www.newmoney.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου