Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ "Μαύρη" λίστα με επιχειρήσεις που δεν κάνουν δηλώσεις ΦΠΑ και "πάγωμα" του ΑΦΜ


 Μαύρη  λίστα με επιχειρήσεις που δεν κάνουν δηλώσεις ΦΠΑ και  πάγωμα  του ΑΦΜ

Της Μαρίας Βουργάνα http://www.imerisia.gr/
Φορολογικό «Τειρεσία» για τις επιχειρήσεις που δεν αποδίδουν το ΦΠΑ και για όσες εκδίδουν εικονικά τιμολόγια ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών ενεργοποιώντας νέα ηλεκτρονικά όπλα κατά της φοροδιαφυγής.
Το ηλεκτρονικό «μπλόκο» στην φοροδιαφυγή που στήνει από τις αρχές του 2014 η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων στηρίζεται στην «απενεργοποίηση» του ΑΦΜ για τις επιχειρήσεις που δεν υποβάλλουν περιοδική δήλωση ΦΠΑ για δυο συνεχόμενες περιόδους, μηνιαία υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών (μόνο για τα έσοδα), ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων και όλων των πληρωμών με παράλληλα κατάργηση των ταμείων στις εφορίες και ηλεκτρονικές διασταυρώσεις σε εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία με κριτήρια κινδύνου μέσω του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.
Όπως αποκαλύπτει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης σε συνέντευξή του στο δικτυακό τόπο Taxheaven.gr οι επιχειρήσεις που δεν θα αποδίδουν το ΦΠΑ για δυο συνεχόμενα τρίμηνα θα μπαίνουν αυτομάτως στην «blacklist» και η εφορία δεν θα αναγνωρίζει ως δαπάνες τα τιμολόγια που εκδίδουν στους πελάτες τους. Αυτό σημαίνει ότι αν μια επιχείρηση προχωρήσει σε συναλλαγή με επιχείρηση που βρίσκεται στην «μαύρη λίστα» η εφορία δεν θα αναγνωρίζει το τιμολόγιο που έχει λάβει και κατά συνέπεια δεν θαμπορεί να εκπέσει το ΦΠΑ.
Επίσης από τον 2014 έρχονται τα ηλεκτρονικά μισθωτήρια για τα ακίνητα, ο αυτόματος συμψηφισμός για οφειλές προς το Δημόσιο και τα ηλεκτρονικά συμφωνητικά που συνάπτουν μεταξύ τους οι επιτηδευματίες. Με τις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες το υπουργείο Οικονομικών επιδιώκει να βάλει τέλος στις επισκέψεις στις εφορίες ενώ όπως ανέφερε ο κ. Θεοχάρης θα επανεξεταστούν τα «τσουχτερά» πρόστιμα που προβλέπονται για τη μη έκδοση αποδείξεων.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Θεοχάρης:
1. Συγκεντρωτικές καταστάσεις: Από 1η Ιανουαρίου 2014 οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες θα υποβάλλουν υποχρεωτικά ηλεκτρονικά κάθε μήνα συγκεντρωτικές καταστάσεις για τα έσοδα ενώ οι καταστάσεις για τα έξοδα θα υποβάλλονται ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων που τηρούνται, δηλαδή κάθε μήνα ή κάθε τρίμηνο. Με την ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων θα γίνεται άμεσα η διασταύρωση τους προκειμένου να εντοπίζονται ύποπτες συναλλαγές. «Οι έλεγχοι θα στοχεύουν στις ύποπτες συναλλαγές που θα προκύπτουν από τη διασταύρωση των στοιχείων που θα υποβάλλονται» σημειώνει ο κ. Θεοχάρης διευκρινίζοντας τα εξής; «Αν ο «Χ» φορολογούμενος δηλώσεις για παράδειγμα ότι εξέδωσε προς το «Ψ» τρία τιμολόγια και αντίστοιχα ο «Ψ» ότι έλαβε από το «Χ» τέσσερα, τότε αμέσως θα μπαίνουν στο στόχαστρο και οι δυο και θα ζητούνται εξηγήσεις για το συγκεκριμένο τιμολόγιο». Στις περιπτώσεις που έχει γίνει λάθος αναγραφή οι συναλλασσόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα διορθώσεων των στοιχείων προκειμένου να διαγραφούν από την «κόκκινη» λίστα της ΓΓΠΣ. «Με τον τρόπο αυτό δεν θα κυνηγάμε ανθρώπους που δεν φταίνε αλλά θα επικεντρωθούμε στους πραγματικά φοροφυγάδες και στις επιχειρήσεις που εκδίδουν εικονικά τιμολόγια» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Θεοχάρης.
Επίσης με το νέο μηχανισμό το υπουργείο Οικονομικών:
- Θα βλέπει όσους αναμορφώνουν συχνά-πυκνά τα έσοδα τους ή τα έξοδά τους μέσω των τροποποιητικών δηλώσεων ΦΠΑ και θα μπορεί να δημιουργεί το προφίλ τους.
- Θα έχει πλήρη εικόνα των βιβλίων των επιχειρήσεων και επιτηδευματιών.
- Θα βελτιωθεί ο χρόνος επιστροφής του ΦΠΑ.
2. Απενεργοποίηση ΑΦΜ: Σε όσες επιχειρήσεις δεν υποβάλλουν περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ για δύο συνεχόμενες περιόδους θα απενεργοποιείται ο ΑΦΜ. Οι επιχειρήσεις αυτές θα μπαίνουν στην «μαύρη λίστα» και οι συναλλαγές τους δεν θα γίνονται αποδεκτές. Αυτό σημαίνει ότι όσοι επιχειρηματίες προμηθευτούν προϊόντα ή λάβουν υπηρεσίες από όσους βρίσκονται στη «blacklist» δεν θα έχουν δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ για τα τιμολόγια που θα λάβουν. Το υπουργείο Οικονομικών έχοντας πλέον τα στοιχεία των συναλλαγών από τις συγκεντρωτικές καταστάσεις θα γνωρίζει ποιες επιχειρήσεις συναλλάσσονται μεταξύ τους. Για παράδειγμα: Έστω ότι η εταιρεία «Α» υποβάλει τις συναλλαγές του μηνός Φεβρουαρίου 2014 μέσω της πλατφόρμας του υπουργείου Οικονομικών και μέσα στις συναλλαγές αυτές υπάρχει και το ΑΦΜ της εταιρείας «Β». Η εταιρεία «Β» δεν έχει υποβάλλει δηλώσεις Φ.Π.Α. για δύο συνεχόμενα τρίμηνα και μπήκε στην «blacklist» του υπουργείου Οικονομικών. Την πρώτη φορά που θα στείλει τις καταστάσεις δεν θα υπάρχει κάποιο πρόβλημα, θα γίνουν αποδεκτές όλες οι συναλλαγές. Όμως, η επιχείρηση «Α» θα ειδοποιηθεί από την Γ.Γ.Δ.Ε. ότι το Α.Φ.Μ. της εταιρείας «Β» είναι στην «blacklist» οπότε θα είναι ενήμερη. Θα γνωρίζει δηλαδή ότι πλέον οι συναλλαγές με την εταιρία αυτή είναι άκυρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου