Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

Σύντομο χρονογράφημα για τη ζωή των λογιστών-φοροτεχνικών το έτος 2013. Τα αρνητικά «ρεκόρ» του Υπουργείου Οικονομικών


Στις αρχές του χρόνου, η περίοδος υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τα φυσικά πρόσωπα φάνταζε μέσα μου πολύ μεγάλη. 

Σκεφτόμουν ότι από 1η Φεβρουαρίου που θα ανοίξει το σύστημα έως 30η Ιουνίου που θα κλείσει θα έχω άπλετο χρόνο και θα κάνω διακοπές ήρεμος! Γι’ αυτό επέλεξα να αφήσω στην άκρη τις δηλώσεις εισοδήματος φυσικών προσώπων και παράλληλα με τις μηνιαίες Α.Π.Δ., τις δηλώσεις Φ.Π.Α., τις ηλεκτρονικές προσλήψεις, τις καταχωρήσεις και τις εξωτερικές εργασίες, ξεκίνησα να ασχολούμαι με τις νέες διατάξεις που αφορούσαν στις ενδοομιλικές συναλλαγές. 


Διαβάζοντας τον ν. 4110/2013 που τροποποίησε το άρθρο 39α του ν. 2238/1994, είχα επαναπαυτεί, αναμένοντας την έκδοση εγκυκλίου που θα έβγαινε –σύμφωνα με τον νόμο-  μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη ισχύος  του, δηλαδή έως την 23η Φεβρουαρίου 2013. Η εγκύκλιος αυτή θα όριζε τα ειδικότερα θέματα και θα έδινε διευκρινίσεις.  Μάλιστα, ο ίδιος νόμος όριζε και την υποβολή συνοπτικού πίνακα στην Γ.Γ.Π.Σ. εντός 50 ημερών από το τέλος της διαχειριστικής χρήσης ήτοι έως 10 Μαΐου 2013. Ο καιρός περνούσε, όμως ούτε εγκύκλιο έβλεπα, ούτε ειδική εφαρμογή στην Γ.Γ.Π.Σ. Μάταια ρωτούσα τους πάντες για το πότε θα εκδοθεί η απόφαση αυτή.

Τελικά μια μέρα του Ιουνίου ξυπνώ και ανοίγοντας τον υπολογιστή μου, ιδού η μεγάλη έκπληξη! Εξελίξεις σχετικά με τις ενδοομιλικές συναλλαγές. Με νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή άλλαξε η προηγούμενη διάταξη από τότε που ίσχυσε και η νέα ημερομηνία υποβολής του συνοπτικού πίνακα ορίστηκε η 10η Ιουλίου. Μου αρέσει πολύ αυτή η έκφραση που χρησιμοποιείται συχνά σε νομοθετικές ρυθμίσεις, «η διάταξη αυτή αντικαθίσταται από τότε που ίσχυσε». Μα αφού ποτέ δεν ίσχυσε τελικά! Είναι ο μανδύας που καλύπτει την ανεπάρκεια εφαρμογής μιας διάταξης.

Άρχισα να αναλογίζομαι διαβάζοντας το νομοσχέδιο. Είναι εφικτή η τήρηση της ανωτέρω νέας προθεσμίας αφού η εγκύκλιος με τις λεπτομέρειες δεν έχει ακόμη εκδοθεί και η εφαρμογή στο taxis δεν έχει ανοίξει ακόμα;

Μη μπορώντας να απαντήσω στο ρητορικό ερώτημά μου σκέφτηκα να ασχοληθώ λιγάκι με τις νέες υποχρεώσεις που έχουν οι 18άρηδες, δηλαδή το μέλλον μας. Λέω, ας ξεκινήσω να διαβάζω απ΄την αρχή όλες τις αλλαγές για να τις κατανοήσω καλύτερα. Διαπιστώνω ότι για τη διάταξη αυτή έχει χυθεί πολύ μελάνι τους τελευταίους μήνες. Ειδήσεις, απόψεις, θέσεις, αρθρογραφία, μπερδεύτηκα ο άνθρωπος με όλα αυτά! Δεν έβγαζα άκρη με τίποτε για το ποιος είναι υπόχρεος ή όχι. Και ενώ φτάνω στο τέλος και διαβάζω το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο, κάπου ψάχνω να βρω ένα «δεν» στην επίμαχη διάταξη που εισήχθη για να διορθώσει τα πράγματα γιατί δεν έβγαινε νόημα! Τελικά αυτό το «δεν» το ψάχνανε κι άλλοι και τελικώς βρέθηκε και προστέθηκε στη συζήτηση που έγινε στο κοινοβούλιο.

Ευχαριστημένος από την «αισιόδοξη» κατάληξη που είχε το θέμα των 18άρηδων θέλησα να δω τα πράγματα θετικά και να προχωρήσω στη δουλειά μου. Σκέφτηκα να μελετήσω πάλι απ’ την αρχή το θέμα της έκπτωσης των ασφαλιστικών εισφορών γιατί δεν θυμόμουν καλά τι ίσχυε. Με την πρώτη απόφαση το Υπ. Οικ. ερμήνευσε ότι η νέα διάταξη αφορά αποκλειστικά τις εισφορές που καταβάλλουν οι ασκούντες ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα και δεν καταλαμβάνουν τις εισφορές που καταβάλλονται από τα πρόσωπα της παρ. 4 του άρθρου 2 και του άρθρου 101 του Κ.Φ.Ε. (Ο.Ε.-Ε.Ε.-Ε.Π.Ε. κ.λπ.). Όμως, στην πορεία ξανασκέφθηκαν το θέμα εκεί στην Καραγιώργη Σερβίας –παρεμπιπτόντως αν ερχόταν στο Υπ. Οικ. κάποιος σαν τον Καραγιώργη από τον οποίο πήρε το όνομά του ο δρόμος και τους χτυπούσε το χέρι στο γραφείο δεν θα βγάζαν τέτοιες αποφάσεις- και τελικά με νέα απόφαση ερμήνευσαν τη διάταξη διαφορετικά. Συγκεκριμένα, το Υπ. Οικ δέχεται ότι οι καταβαλλόμενες εισφορές από τα μέλη των νομικών προσώπων της παρ.4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. (Ο.Ε., Ε.Ε. κλπ.) εκπίπτουν τελικά  από τα ακαθάριστα έσοδα των παραπάνω νομικών προσώπων. Βέβαια, θα ακολουθήσει σίγουρα και μία ακόμα απόφαση που θα υποδεικνύει σε ποιο νομικό πρόσωπο θα καταχωρεί ο επιχειρηματίας τις ασφαλιστικές εισφορές του, στις περιπτώσεις που συμμετέχει σε πάνω από μία εταιρεία.

Τελικά ούτε και με τις ασφαλιστικές εισφορές έβγαλα άκρη. Μα, σκέφτηκα, κανένα θέμα δε θα λύσω φέτος; Δεν μπορεί, θα υπάρχει λέω. Και οπλισμένος με υπομονή αποφασίζω να ξεκινήσω τη δήλωση της εταιρείας του αδελφού που εκμεταλλεύεται φωτοβολταϊκό πάρκο. Τι θα κάνω όμως με την έκπτωση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης των φωτοβολταϊκών; Όχι τίποτε άλλο, αλλά φωνάζει και ο αδελφός μου για το θέμα αυτό και έχει και δίκιο... Έκτακτη εισφορά μπήκε από τον 7/2012 (έως 30/06/2014) σε ένα εισόδημα που δεν εισπράχθηκε μέχρι το τέλος του 2012 από τον ΛΑΗΓΕ. Δηλαδή, για την πρώτη χρήση αφαιρέθηκε ένα ποσό από ένα άλλο ποσό που δεν εισπράχθηκε καν! Όμως, το Υπ. Οικ. έδωσε πάλι τη "λύση" με την ΠΟΛ.1095/29.4.2013 σε ένα σημείο της οποία αναφέρει τα εξής: «[...] από 1.7.2012 έως 30.6.2014, εκπίπτει ισόποσα μέσα σε μια πενταετία από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων. Δεδομένου ότι τα ποσά που αντιστοιχούν στην ανωτέρω εισφορά υπολογίζονται και παρακρατούνται σε κάθε εκκαθάριση από την ΛΑΓΗΕ ΑΕ ή τη ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, κατά περίπτωση, η έκπτωση της εν λόγω δαπάνης θα διενεργείται από τις επιχειρήσεις τμηματικά και ισόποσα μέσα σε μια πενταετία, αρχής γενομένης από τη χρήση εντός της οποίας παρακρατήθηκε και όχι από τη χρήση εντός της οποίας πραγματοποιήθηκε η πώληση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας επί της οποίας υπολογίσθηκε η εν λόγω εισφορά. Τα ποσά της εισφοράς αλληλεγγύης βαρύνουν εξολοκλήρου τα αποτελέσματα της χρήσης εντός της οποίας έγινε η παρακράτηση αυτών, ενώ η έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων σε πέντε (5) έτη πραγματοποιείται εξωλογιστικά με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος τους στην οποία υποχρεωτικά μεταφέρεται ως λογιστική διαφορά το εκάστοτε εναπομένον προς έκπτωση ποσό των επόμενων χρήσεων [...]».

Μετά την ανωτέρω απόφαση προχώρησα μετά κόπων και βασάνων στην υποβολή της δήλωσης –το σύστημα της Γ.Γ.Π.Σ. «πετούσε»- και δεν εξέπεσα κανένα ποσό ακολουθώντας τις οδηγίες της απόφασης ΠΟΛ.1095/29.4.2013. Χθες, κοινοποιήθηκε ένα έγγραφο από το Υπ. Οικ. που έλεγε άλλα πράγματα όμως σχετικά με το θέμα! Το έγγραφο αυτό με αριθ. πρωτ.: Δ12Β 1083480 ΕΞ 22.5.2013 αναφέρει χαρακτηριστικά σε ένα σημείο: «[...] Από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι ως χρόνος παρακράτησης της έκτακτης εισφοράς του ν.4093/2012, προκειμένου για την εφαρμογή των δύο τελευταίων εδαφίων της περ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν.2238/1994, θεωρείται, σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος έκδοσης του τιμολογίου πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο εκδίδεται βάσει της εκδοθείσας εκκαθάρισης από την ΛΑΓΗΕ ΑΕ ή τη ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, κατά περίπτωση, επί του οποίου αναγράφεται το ποσό της έκτακτης εισφοράς, και συνεπώς με βάση το οποίο ενεργείται η παρακράτηση αυτή, χωρίς να εξετάζεται ο χρόνος εξόφλησης (ταμειακή καταβολή) αυτών [...]». Τελικά κάποιοι εξέπεσαν το ποσό για το πρώτο εξάμηνο και άλλοι όχι και αυτό εξαιτίας της ανεπαρκούς ενημέρωσης από το Υπ.Οικ. Η απόλυτη έννοια δηλαδή της ίσης μεταχείρισης!
    
Μετά απ΄ όλα αυτά μέσα Ιουνίου ξεκίνησα να κάνω τις πρώτες δηλώσεις φυσικών προσώπων. Η προθεσμία βέβαια έληγε τέλος Ιουνίου όπως είπαμε και στην αρχή, δηλαδή είχα άπλετο χρόνο. Εκτός αυτού η υποβολή των δηλώσεων γινόταν εύκολα με μέσο χρόνο υποβολής περίπου τρεις ώρες. Τελικά οι ιθύνοντες του Υπ. Οικ. αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των λογιστών-φοροτεχνικών αποφάσισαν με χθεσινή ανακοίνωση (σ.σ. 26.6.2013) να δώσουν γενναία παράταση ολίγων ημερών και μάλιστα με δόσεις, δηλαδή ανά Α.Φ.Μ.
    
Απολαμβάνοντας όλο αυτό το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, την ηρεμία και την έλλειψη άγχους, έκανα μια αναδρομή στο παρελθόν και κατέγραψα κάποια ρεκόρ του Υπ. Οικ. που κάλλιστα θα φιγουράριζαν στις σελίδες του βιβλίου των ρεκόρ Γκίνες. Ας δούμε μερικά από αυτά:
    
Τα αρνητικά «ρεκόρ» του ΥΠ. ΟΙΚ.

-> Ποιο είναι το ρεκόρ παράτασης μιας υποχρέωσης;

Παράταση κλειδαρίθμων (Παράταση ισχύς παλιών κωδικών στις υπηρεσίες της ΓΓΠΣ).

Συνολικά από την ημερομηνία έναρξης της απόφασης για την παραλαβή κλειδαρίθμων έχουν περάσει 2,5 χρόνια ενώ η συνολική παράταση που έχει δοθεί είναι ένας χρόνος και 8 μήνες, ήτοι συνολικά 20 μήνες.

Ιστορικό

Αρχικώς η ημερομηνία είχε οριστεί την 31/12/2011 με την ΠΟΛ.1178/7.12.2010. Στη συνέχεια με την ΠΟΛ.1249/16.12.2011 παρατάθηκε έως την  30η Ιουνίου 2012. Τον Μάρτιο του 2012  δόθηκε νέα παράταση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012 με την απόφαση ΠΟΛ.1079/26.3.2012. Με την απόφαση ΠΟΛ.1228/27.12.2012 δόθηκε ξανά παράταση έως την 30η Απριλίου 2013. Τέλος, ανακοινώθηκε νέα παράταση παράταση έως την 30η Αυγούστου 2013. Άραγε θα συνεχιστούν οι παρατάσεις;


-> Παρατάσεις συνολικά για δηλώσεις φόρου εισοδήματος και Φ.Π.Α.

Από το έτος 2000 έχουν εκδοθεί 338 αποφάσεις για παρατάσεις. Ενδεικτικό είναι ότι από το 1994 μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένα έτος στο οποίο να μην έχει δοθεί παράταση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ή δηλώσεων Φ.Π.Α.


-> Ρεκόρ τροποποιήσεων μιας απόφασης


Το ρεκόρ κατέχει η απόφαση ΠΟΛ.1223/24.11.1999

Ούτε λίγο ούτε πολύ η απόφαση αυτή έχει τροποποιηθεί 25 φορές από το 1999 μέχρι και σήμερα.

-> Περισσότερες τροποποιήσεις νόμου (αρμοδιότητας Υπ.Οικονομικών)


Το ρεκόρ φυσικά κατέχει ο νόμος 2238/1994 (Κ.Φ.Ε.)

Συνολικά έχει τροποποιηθεί 249 φορές με 81 διαφορετικούς νόμους από το 1994 έως σήμερα.


-> Περισσότερες τροποποιήσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα


Το ρεκόρ κατέχει ο πρόσφατος νόμος  4093/2012 (ή αλλιώς τρίτο μνημόνιο). Μέσα στους πρώτους 6 μήνες έχει τροποποιηθεί από 11 νόμους και συνεχίζει να τροποποιείται.


-> Συντομότερη  τροποποίηση


Το ρεκόρ αυτό κατέχει και πάλι ο ίδιος νόμος 4093/2012, ο οποίος τροποποιήθηκε με το Π.Ν.Π. «Επιμέρους ρυθμίσεις επί των επειγόντων μέτρων εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016 (ΦΕΚ Α' 224/12-11-2012)»  την ίδια ημέρα που δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ.  και ο νόμος.

-> Λιγότερος  χρόνος ισχύος μιας διάταξης


Το ρεκόρ αυτό κατέχει ο ν. 4128/2013 «Κύρωση της από 18 Δεκεμβρίου 2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την οικονομική ανάπτυξη της Χώρας» και άλλες διατάξεις».

Στο άρθρο πρώτο προστίθενται 2 παράγραφοι (14, 15) στο άρθρο 25 του νόμου 3614/2007. Η προσθήκη αυτή έγινε εμμέσως, αφού στο άρθρο πρώτο κυρώνεται η Π.Ν.Π. της 18.12.2012 στο άρθρο 1 παρ. 8 της οποίας υπάρχει η ανωτέρω διάταξη. Στο άρθρο δεύτερο του ιδίου νόμου η παρ. 8 του άρθρου 1 της Π.Ν.Π. καταργείται.

Με λίγα λόγια με το πρώτο άρθρο (έστω και εμμέσως μέσω της κύρωσης της Π.Ν.Π.) προστίθενται κάποιες διατάξεις οι οποίες καταργούνται με το άρθρο Δεύτερο. Ερώτημα: Οι συντάκτες του νόμου δεν μπορούσαν να κυρώσουν μερικώς την Π.Ν.Π. χωρίς την διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 8 και να μην χρειαστεί έτσι νέο άρθρο στον ίδιο νόμο που να καταργεί διάταξη που εισάγεται με το προηγούμενο άρθρο του ιδίου νόμου; Άγνωσται αι βουλαί...

Μέχρι σήμερα, από την 1/1/2012 δηλαδή μέσα σε ενάμιση χρόνο έχουν εκδοθεί 92 νέοι νόμοι και περίπου 2600 αποφάσεις και εγκύκλιοι. Το περιεχόμενο των νόμων αυτών αναφέρονται σε διατάξεις φορολογίας, εργατικών θεμάτων, συλλογικών συμβάσεων, ασφαλιστικών θεμάτων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, αλλαγές στις διατάξεις του ΣΕΠΕ, στη δημόσια διοίκηση στον Κ.Ε.Δ.Ε., κ.λπ.). Είναι άλλωστε γνωστό ότι στο επάγγελμα του λογιστή-φοροτεχνικού δεν υπάρχει ποτέ ανία...


Επιμέλεια

Επιστημονική ομάδα TaxHeaven

http://taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου