Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2012

ΣΤΟ 184% ΤΟΥ ΑΕΠ Σε δυσθεώρητα ύψη το δημόσιο χρέος



Σε δυσθεώρητα ύψη το δημόσιο χρέος
Σε δυσθεώρητα ύψη στο 184,9% του ΑΕΠ θα παραμείνει έως και το 2016 το δημόσιο χρέος όπως προσδιορίζεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013 – 2016 που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας . Μάλιστα όπως τονίζεται χωρίς την λήψη του πακέτου μέτρων των 13,5 δις ευρώ θα έφθανε στο 220,4 του ΑΕΠ. Επίσης στο Μεσοπρόθεσμο η παρουσίαση των μακροοικονομικών μεγεθών γίνεται με βάση την διετή επιμήκυνση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής που πλέον θεωρείται εξασφαλισμένη .Προβλέπεται η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων και επιστροφή της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά.
Ειδικότερα το χρέος της γενικής κυβέρνησης μετά από ανοδική πορεία μέχρι το 2014 έως το 191,6% του ΑΕΠ, θα αρχίσει σταδιακά να αποκλιμακώνεται,αλλά θα παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα στο 184,9% του ΑΕΠ το 2016.
Οι αναθεωρημένοι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος Γενικής Κυβέρνησης προς τους οποίους πρέπει να συγκλίνει η ετήσια εκτέλεση του Προϋπολογισμού, θέτουν ένα έλλειμμα -1,5% το 2012, και μια σταδιακή βελτίωση κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ κάθε χρόνο μέχρι το 2016, δηλαδή, 0% για το 2013, πλεόνασμα 1,5% για το 2014, πλεόνασμα 3,0% για το 2015 και πλεόνασμα 4,5% για το 2016. Η αναγκαία δημοσιονομική προσπάθεια για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων, συνίσταται στη λήψη μέτρων 13,5 δισ. ευρώ στην περίοδο 2013-2014, εκ των οποίων τα 9,3 δισ. ευρώ θα αναληφθούν στο 2013.
Εξάλλου προβλέπεται σταδιακή επιτάχυνση της ανάπτυξης μέχρι το 2016 στο 3,5%. Για το 2014 εκτιμάται προβλέπεται οριακή ανάπτυξη της τάξεως του 0,2%, ενώ για το 2015 η πρόβλεψη κάνει λόγο για ανάπτυξη 2,5%.
Ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής, η δημόσια κατανάλωση προβλέπεται να συνεχίσει να μειώνεται μέχρι το 2016 (-3,8% κατά μέσο όρο για την περίοδο 2013-2016), ενώ η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται να παραμείνει σε περιορισμένα επίπεδα (από -7% το 2013 και -1,6% το 2014 σε 1,3% το 2015 και 2,3% το 2016).

Οι επενδύσεις προβλέπεται να ανακάμψουν σταδιακά φθάνοντας σε σημαντική αύξηση 10% το 2016).
Ο πληθωρισμός προβλέπεται να μειωθεί στο -0,8% το 2013 και στο -0,4% το 2014 για να αυξηθεί στο 0,6% το 2015 και στο 1,1% το 2016. Βραχυχρόνια, οι τιμές το 2013 αναμένεται να επηρεαστούν ανοδικά από τις αυξήσεις του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και την τιμολογιακή πολιτική των υπηρεσιών κοινής ωφελείας που αποσκοπούν στη μείωση των δανειακών αναγκών τους. Η απασχόληση προβλέπεται να μειωθεί κατά 2,1% το 2013, ανακάμπτοντας σταδιακά από το 2014. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2013 (22,8%), πριν αρχίσει να μειώνεται σταθερά μέχρι το 17,9% το 2016.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα μέτρα που έχουν ληφθεί τον Ιούνιο του 2011 , τον Φεβρουάριο του 2012 και αυτά που περιέχονται στο πακέτο του νέου Μνημονίου φθάνουν συνολικά στα 27,9 δις ευρώ.
Τα μέτρα που έχουν ληφθεί υπόψη στο Μεσοπρόθεσμο είναι τα ακόλουθα :
Έσοδα.
• Φορολογική διοίκηση: παρεμβάσεις καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, αύξηση των δικαστικών παραβόλων, σχέδιο δράσης για την επιτάχυνση της διαδικασίας είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, επιτάχυνση της είσπραξης φορολογικών προστίμων.
• ΦΠΑ: αύξηση συντελεστών, αναδιάρθρωση κατηγοριών, διεύρυνση φορολογικής βάσης.
• Φόροι κατανάλωσης: αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης, εξίσωση της φορολόγησης του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
• Φορολόγηση ακίνητης περιουσίας: αναδιάρθρωση της φορολόγησης ακίνητης περιουσίας, αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων για να προσεγγίσουν τις εμπορικές, αύξηση των φόρων μεταβίβασης ακινήτων και των γονικών παροχών.
• Φορολογία των αμοιβών σε είδος (αυτοκίνητα).
• Επέκταση τεκμηρίων φορολόγησης βάσει δαπανών διαβίωσης.
• Δικαιώματα από άδειες τυχερών παιγνίων.
• Ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα. 
• Έσοδα από εγγυήσεις.
• Παρεμβάσεις για την τακτοποίηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΟΚΑ, καθιέρωση εργοσήμου.

Δαπάνες 
• Εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους μέσω της εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου, της μείωσης των υπαλλήλων ορισμένου χρόνου, της αναστολής της ωρίμανσης, της μείωσης των υπερωριών, συμβουλίων και επιτροπών, της εισαγωγής της μερικής απασχόλησης και της άδειας άνευ αποδοχών.
• Εξορθολογισμός δαπανών για συντάξεις με τη μείωση των εφάπαξ και τη διόρθωση των κύριων και των επικουρικών συντάξεων.
• Μείωση των λειτουργικών δαπανών με μείωση των αντίστοιχων οροφών των υπουργείων και εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος προμηθειών.
• Εξορθολογισμός των προϋπολογισμών των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ μέσω της μείωσης των επιχορηγήσεων και εκπόνησης σχεδίου δράσης για κλείσιμο-συγχώνευση φορέων.
• Βελτίωση της λειτουργίας των ΔΕΚΟ μέσω της μείωσης του λειτουργικού και του μισθολογικού κόστους και της αύξησης των εσόδων.
• Εξορθολογισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με μείωση του εθνικού σκέλους και περιορισμό του διοικητικού κόστους του ΕΣΠΑ.
• Βελτίωση του τομέα Υγείας και μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης μέσα από δράσεις, όπως σύστημα κεντρικών προμηθειών στα νοσοκομεία, εισαγωγή νέου χάρτη υγείας, με πλήρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, νέα τιμολόγηση φαρμάκων κ.λπ.
• Περιορισμός των κοινωνικών επιδομάτων με επανεκτίμηση των κοινωνικών προγραμμάτων, με αναμόρφωση του συστήματος αναπηρικών συντάξεων, αυστηρότερο έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων, εξορθολογισμό των δικαιούχων ΟΕΕ-ΟΕΚ-ΟΑΕΔ κ.λπ.
Κώστας Τσαχάκηςhttp://www.imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου